Impostos i despeses de venda d'un habitatge

Medilloguem

13 febr. 2025

La venda d’un habitatge és un procés que implica, com hem vist en articles anteriors, diverses fases importants, des de la decisió de posar-lo al mercat fins passant per una immobiliària perquè t’ajudi amb el procés, fins a la signatura de l’escriptura davant notari. Tanmateix, un dels aspectes clau que també cal tenir en compte són els impostos i despeses que comporta l’operació. A continuació, detallem els impostos i despeses associats que el venedor ha de considerar:

 

a. Plusvàlua municipal

Aquest és un impost local que ha de pagar el venedor i que grava l'increment de valor dels terrenys urbans des de la darrera transmissió. La quantitat a pagar depèn de diversos factors, com el valor cadastral del terreny i el temps de possessió. L'impost es liquida a l'ajuntament corresponent.

 

b. Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) 

Si la venda de l'habitatge genera una guany patrimonial, el venedor ha de pagar impostos per la plusvàlua obtinguda. El guany patrimonial és la diferència entre el preu de venda i el preu d'adquisició (ajustat per certs despeses i millores que s'hagin realitzat a l'habitatge). Aquest guany es declara a la renda anual i es tributa segons els trams establerts per a la base imposable de l'estalvi. A més, si la venda es realitza abans dels 5 anys de propietat, la tributació pot ser més alta.

 

c. Despeses notarials 

L'escriptura de compravenda ha de ser signada davant notari, i aquest servei té un cost. Tot i que és comú que el comprador es faci càrrec d'aquesta despesa, en alguns casos el venedor també ha de contribuir a les despeses notarials.

 

d. Despeses registrals  

Un cop signada l'escriptura, s'ha d’inscriure la venda al Registre de la Propietat, cosa que també implica una despesa. Tot i que aquesta despesa sol ser assumida pel comprador, és important que el venedor s'asseguri que la propietat estigui lliure de càrregues i al dia pel que fa a la inscripció.

 

e. Certificat d'eficiència energètica

El venedor ha de proporcionar un certificat d'eficiència energètica, un document que mostra la qualificació energètica de l'immoble (A, B, C, etc.). Aquest certificat té un cost i ha d'estar disponible abans de la venda.

 

f. Despeses de cancel·lació d'hipoteca

Si l'habitatge està hipotecat, el venedor ha d'encarregar-se de la cancel·lació de l'hipoteca abans de la venda. Això inclou les despeses associades a la liquidació del préstec hipotecari, com el pagament del deute pendent, les despeses administratives i notarials.

 

g. Altres despeses

Altres possibles despeses inclouen la cancel·lació de qualsevol càrrega o gravamen sobre l'habitatge, la correcció de deficiències a la propietat que s'hagin acordat amb el comprador, o els honoraris de l'agència immobiliària si s'ha contractat una per a la venda.

Vendre un habitatge no és només un procés que implica trobar un comprador i signar l'escriptura. També és important tenir en compte els impostos i les despeses associades, com la plusvàlua municipal, l'IRPF, les despeses notarials i registrals, i altres possibles costos derivats de la cancel·lació d'hipoteques o de l'obtenció de certificats. És fonamental planificar aquests aspectes amb antelació per evitar sorpreses i complir amb totes les obligacions fiscals i legals derivades de la venda.

 

Com podem ajudar-te a Medilloguem? 

A Medilloguem t'orientem sobre les millors opcions de compravenda i en totes les gestions relacionades amb la venda i gestió del teu immoble, perquè som experts en el sector i tenim un bon coneixement del mercat immobiliari i dels serveis complementaris a la compravenda d'una propietat.  

Des de Medilloguem t'oferim un tracte personalitzat i et proporcionem la tranquil·litat d'una gestió eficient i d'estar acompanyat durant tot el procés, com a client de Medilloguem.  

Sol·licita més informació emplenant el següent formulari i contactarem amb tu.

 

Altres articles que també et poden interessar:

•Tria immobiliària i prepara la teva propietat per a la venda

•Com vendre un habitatge: valora la teva propietat 

• Com augmentar el valor del teu habitatge sense fer grans despeses 

 

Medilloguem és un servei immobiliari integral especialitzat en l’assessorament del lloguer i compravenda d’immobles, tant per a propietaris com per a llogaters. És prestat per MEDICONSULT COL.LEGIAL SL, NIF B 66165564, domicili social Passeig de la Bonanova, 47, 08017 Barcelona, inscrita al Registre Mercantil de Barcelona, volum 44046, foli 139, full 445590, inscripció 1a; inscrita al Registre d’Agents Immobiliaris de la Generalitat de Catalunya amb el núm. 10929.